Komen Abu Aqif: Akhirnya Ustaz Dusuki tampil dan menceritakan sendiri kisah tahyul TG Nik Aziz tahajjud di ICU yang beliau sendiri reka dan sebarkan. Ada yang saya terima dan ada juga yang saya tidak bersetuju dengan penjelasan beliau. Tetapi yang paling mendukacitakan, beliau masih tidak mahu mengaku yang kisah tahyul itu adalah rekaannya sendiri dan cuba menyalahkan pihak yang lain.

Sepertimana yang kita tahu kisah palsu tersebut dibongkar sendiri oleh sepupu beliau, Mohd Sabri Salleh. Mohd Sabri sendiri menyatakan beliau berada di sana dan kisah tersebut terlalu mengarut untuk dikatakan benar.

[ Lihat posting pertama | kedua | ketiga | keempat ]

Kita bukan mempertikaikan amalan-amalan TG Nik Aziz. Tiada siapa mempertikaikan amalan seseorang. Apa yang kita pertikaikan adalah penceritaan yang melebih-lebih dan keterlaluan. Tambah menyedihkan beliau sendiri menokok tambah cerita sehingga cerita yang betul menjadi mengarut.

Dalam video terbaru Ustaz Dusuki langsung tidak menjawab pembohongan, tetapi beliau 'divert' isu tersebut kepada kehebatan doa dan kehebatan solat yang sudahpun kita maklumi. Saya bersetuju doa dan solat ada kelebihan dan fadhilat tertentu (sesuai dengan sunnah).

Beliau menggunakan hujah yang 'beliau ada di sana dan orang lain tiada di sana'. Adakah ini hujah terbaik beliau? Bagaimana pula pengakuan sepupu beliau sendiri, Mohd Sabri Salleh yang turut berada di sana?

Mengapa tidak dijawab berkenaan pengakuan sepupunya sendiri? Adakah beliau bermaksud menyatakan yang sepupu beliau adalah penipu?

Di dalam video itu juga beliau tetap menegaskan yang cerita tahyul tersebut adalah benar-benar berlaku dan sekaligus menidakkan kenyataan sepupu beliau sendiri.

Ustaz Dusuki juga berdalih dengan cuba membawa penontonnya berfikir bahawa orang ramai menyatakan yang 'bangun tahajjud adalah tahyul'. Padahal yang kita maksudkan adalah beliau sendiri menceritakan semua kisah itu keterlaluan sehingga menjadi tahyul, bukan tahajjud itu yang tahyul.

Di sini kita nampak cubaan Ustaz Dusuki untuk menanamkan kebencian kepada pengikutnya. Jahat bukan teknik seperti ini?

Untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas perlu mendengar rakaman audio beliau yang pertama di bawah dan bandingkan jawapan beliau pada video di atas.




Jelas beliau sendiri tidak menjawab pembohongan beliau sebelum ini dan menuduh orang lain dengan pelbagai tuduhan untuk menutup kesalahan sendiri.

Sekali lagi ditekankan, kita tidak bermaksud ingin mempertikaikan amalan TG Nik Aziz. Amalan beliau adalah antara beliau dengan Allah. Apa yang kita kesalkan adalah Ustaz Dusuki menceritakan kisah-kisah yang mungkin betul tetapi dengan menokok tambah penceritaan sehingga kisah itu menjadi tahyul dan karut.

Untuk lebih meyakinkan anda, saya bawa satu lagi contoh bukti Ustaz Dusuki suka menyebarkan kisah benar tetapi dipalsukan oleh beliau sendiri. Saya rasa ini mungkin sudah menjadi habit beliau, kisah yang benar diceritakan dengan batil. Mungkin barangkali.

Lihat contoh gambar di bawah ini. Beliau menyatakan TG Nik Aziz mengajak Nik Abduh menziarahi kubur ayahnya beberapa bulan sebelum ajalnya dijemput. Apa yang anda fikirkan jika beliau menyebut 'beberapa bulan'?



Kisah ini memang benar tetapi penceritaannya batil. Beliau meng-arah-kan fikiran pembacanya untuk mempercayai TG Nik Aziz meninggal beberapa bulan selepas menziarahi kubur padahal anaknya, Nik Abduh pada hari sebelumnya sudahpun memberitahu dalam status facebook beliau yang gambar itu adalah pada 2 tahun lepas.



Jika dikira memang benarlah '2 tahun lepas' adalah 'beberapa bulan lepas' tapi betulkah penggunaan bahasa seperti ini? Siapa yang akan berkata '24 bulan lepas' adalah 'beberapa bulan lepas'? Semua kita akan berkata ianya adalah 2 tahun lepas.

2 tahun adalah satu jangkamasa yang lama dan beliau mungkin dengan sengaja menulis 'beberapa bulan lepas' seperti mahu menunjukkan yang ziarah TG Nik Aziz ke kubur adalah dalam jangka waktu yang pendek dan tak lama selepas itu beliau meninggal.

Ustaz Dusuki tahu jika dia menulis ayat '2 tahun lepas' tidak akan mendatangkan impak kepada pembacanya dan mungkin beliau terpaksa menulis 'beberapa bulan lepas' dan terjadilah penceritaan yang batil ini dan impaknya sudah tentulah yang bukan-bukan seperti ada karamah, magik, 'supernatural' dan lain-lain.

Mungkin beliau rasa beliau tidak menipu kerana sudah terbiasa menokok tambah dalam penceritaan tetapi perkara seperti ini perlu diubah. Perkara ini sangat merisaukan kerana ianya melibatkan kepercayaan dan akidah seseorang.

Inilah yang berlaku jika kisah yang betul disampaikan dengan cara yang batil. Adakah ini tidak merisaukan?

Pada beliau, ini mungkin perkara kecil. Namun beliau perlu memikirkan impak negatif kepada pengikutnya yang malas mengkaji.

Dan perkara yang sangat dikesalkan lagi, Ustaz Dususki juga memperlekehkan orang yang cuba menasihati beliau dengan gaya penceritaan beliau yang akhirnya menjadi karut. Ini bukan sikap agamawan yang perlu ditunjukkan kepada masyarakat.

Cukuplah di dalam Malaysia kita ada seorang sahaja agamawan yang samseng seperti Dr Maza Muzabzib Si Kaki Fitnah an-Namimah. Tidak perlulah Ustaz Dusuki juga mengikut jejak langkahnya dengan cuba menegakkan benang yang basah.

Adakah kepercayaan seperti ini yang kita mahu tanamkan dalam masyarakat kita? Berlaku jujurlah kepada semua atau setidak-tidaknya berlaku jujurlah dengan diri sendiri. Bak kata anak saya, "Allah is watching".


* Feel free to share and spread it

26 comments:

  1. apa hukum pulak dgn kerja kamu ni umpama nak jadi batu api utk melaga2 kan org pulak bro..kerja ini kerja org yg punya hati yg kotor dan hitam. cukup2 lah ,jgn krn bersifat iri hati, busuk hati atau dendam kesumat terhadap seseorg maka kamu bersusah pyh nak besar2kan cerita bgini.Muhasabah diri itu terlebih baik drp cubaan utk pertikaikan ucapan dan pengakuan sessorg spt dlm kisah almarhum tghna itu. Ada baiknya kamu gunakan laman utk anjurkan doa2 maghfirah atau sedekahkan alfatihah kpd arwah. Jgn lah suka berbalah2 krn itu dtgnya drp bisikan2 iblis laknatullah utk merosakkan jiwa kamu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap perbuatan bergantung kpd niat - adakah utk 'menguntungkan' atau 'merugikan/merosakkan', tak kira siapa - admin blog ini, ust dasuki, tg nik aziz, kita semua ...

      kalau dgn menggunakan kepandaian kita inginkan pujian didunia, pasti itulah yg kita dapat akhirnya, tetapi mungkin tidak ada nilai disisi Allah swt diakhirat ... sama-samalah kita ingat mengingati ...

      Delete
    2. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI



      Delete
    3. saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKY REHANG dan dia memberikan nomor AKY REHANG,dia bilan kepada saya kalau AKY REHANG bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKY REHANG dan dengan senan hati AKY REHANG ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKY REHANG di 0823 1366 9888 saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKY REHANG dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya















      saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKY REHANG dan dia memberikan nomor AKY REHANG,dia bilan kepada saya kalau AKY REHANG bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKY REHANG dan dengan senan hati AKY REHANG ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKY REHANG di 0823 1366 9888 saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKY REHANG dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya

      Delete
    4. kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
      berikan 4 angka 6015 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
      insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
      juta, wassalam.


      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


      1"Dikejar-kejar hutang

      2"Selaluh kalah dalam bermain togel

      3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


      4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


      5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
      tapi tidak ada satupun yang berhasil..







      Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
      anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
      butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
      100% jebol
      Apabila ada waktu
      silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))




      atau klik langsung di KLIK DSINI BOCORAN TOGEL



      angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



      angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



      angka GHOIB; malaysia



      angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



      angka GHOIB; laos





      Delete
  2. Sy rasa mmg logik pun...mgkin gmbar 2 tahun lepas diambil tp nk citer lg yg beberapa bulan sblum tu ada g ziarah kubur ayahnya...sbb tiada gmnar diambil masa ziarah yg tbaru tu....hai ada je yg xkena

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya beliau dgn amanahnya perlu menulis gambar tersebut diambil pd 2 tahun lepas. tak perlu manipulasi gambar orang lain untuk kepentingan peribadi.. keyword: AMANAH

      Delete
    2. Apparently you're the one manipulating in this article of yours, AbuAqif. I don't know what sort of thing you have against others that don't share the same opinion, but I think you should just quit before getting yourself humiliated even more.

      Delete
    3. sabar.. kadang² kebenaran itu memang pahit..

      Delete
    4. Keep a good deed...Abu Aqif...In Syaa Allah.. those who oppose u today will understand later if not too late... Keep still...don't hestitate to write opposing those poisoning Ummah mind with karut marut.. Again to say that May Allah bless U in exposing these mungkars...liars and their follower .. symphitizers..

      Delete
    5. > ..don't hestitate to write..
      You deserve write what you believe is right. But do enough research, and be mindful and when you are writing. You wouldn't want yourself to sound like the person you are opposing.

      Delete
  3. Sy rasa mmg logik pun...mgkin gmbar 2 tahun lepas diambil tp nk citer lg yg beberapa bulan sblum tu ada g ziarah kubur ayahnya...sbb tiada gmnar diambil masa ziarah yg tbaru tu....hai ada je yg xkena

    ReplyDelete
  4. Anda Topup, saya juga Topup, anda HANYA dapat Call/SMS/Data. Tetapi saya dapat LEBIH!

    Saya Dapat :
    ● rebat 3% topup sendiri
    ● Big Points yg boleh tukar jd SmartPhone,tiket kapal terbang, tiket wayang, tiket konsert dll.
    ● dapat diskaun dan layanan VIP utk AirAsia+Free HotSeat+Free In Flight Meal
    ● Dpat Diskaun TuneHotel.
    ● Dapat RM20 utk setiap kawan yg daftar bawah kita.
    ● Dapat komisyen sehingga 13% dari jumlah topup kawan2 kita.
    ● Dapat Personal Accident Insurance dari TuneInsurance RM100k

    Tapi sekarang ToneExcel akan TAMBAH LAGI!!
    ● Medical Card
    ● Pinjaman Pelajaran(jika top 3 students, pinjaman jadi FREE!!)

    Perkara ini dah LULUS cuma xtau bila Official Date tp inshaAllah dalam masa TERDEKAT!

    Jadi semua kena BERTUKAR kepada ToneExceL SEKARANG!
    PM atau Whatsapp 010 7721991 http://tunetalk.ws/263175.php

    ReplyDelete
  5. bertungkus lumus kerja mencari2 setiap inci kesalahan dan kesilapan yg dilakukan oleh org lain khususnya pihak yg berlawanan adalah satu jenis penyakit juga, ianya ada kaitan dgn mslh penyakit psikiatri yg kronik. Elok org spt ini kena luangkan masa berjumpa pakar psikiatri bg tujuan merawat jiwa.


    ReplyDelete
  6. Kepada saudara Abu Aqif, teruskan usaha saudara membongkar corak pemikiran kotor tetapi kreatif pihak yg memanipulasikan agama demi kepentingan sendiri.

    Apa yg saudara utarakan di sini sangat jelas menunjukkan pihak berkenaan cuba meningkatkan karamah Tuan Guru tanpa kerelaan Tuan Guru sendiri dengan cara memanipulasi perkataan. Akhirnya perkara yg benar boleh menjadi tahyul akibat penipuan dalam penggunaan bahasa melayu yang betul.

    Sabar dalam perjuangan kamu Abu Aqif, kebenaran kadangkala pahit utk ditelan.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, pe benda la keja mung nih. Xdok kijoan lain ko? Kalu betul pun org tu buruk, mung reti dok...mung duk buko aib ore, seksok ALLAH bukok aib mung pulok. Istighfar lah weh..bo2 lah mung duk buang masa tambah dosa mung ngn wat kijoan gini. Mung wat gini, mung ingat ALLAH redha ko mung ko? Breti lah..ado byk buruk dr baik mung wat kijoan gini. Maaf kalu tkasar bhasa. Breti2 la jd pegadu domba n batu api. Astaghfirullah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Mohammad. Marah bukan, bila orang dedah pemimpin kita kaki penipu dan putar alam atau lebih dikenali sebagai munafik. Telan sajalah kebenarannya, korang memang hamPAS atau bahasa glamernya TAIK!!!

      Delete

  8. Awalnya aku hanya mencoba main togel akibat adanya hutang yang sangat banyak dan akhirnya aku buka internet mencari aki yang bisa membantu orang akhirnya di situ lah ak bisa meliat nmor nya AKI NAWE terus aku berpikir aku harus hubungi AKI NAWE meskipun itu dilarang agama ,apa boleh buat nasip sudah jadi bubur,dan akhirnya aku menemukan seorang aki.ternyata alhamdulillah AKI NAWE bisa membantu saya juga dan aku dapat mengubah hidup yang jauh lebih baik berkat bantuan AKI NAWE dgn waktu yang singkat aku sudah membuktikan namanya keajaiban satu hari bisa merubah hidup ,kita yang penting kita tdk boleh putus hasa dan harus berusaha insya allah kita pasti meliat hasil nya sendiri. siapa tau anda berminat silakan hubungi AKI NAWE Di Nmr 085--->"218--->"379--->''259'
















    Awalnya aku hanya mencoba main togel akibat adanya hutang yang sangat banyak dan akhirnya aku buka internet mencari aki yang bisa membantu orang akhirnya di situ lah ak bisa meliat nmor nya AKI NAWE terus aku berpikir aku harus hubungi AKI NAWE meskipun itu dilarang agama ,apa boleh buat nasip sudah jadi bubur,dan akhirnya aku menemukan seorang aki.ternyata alhamdulillah AKI NAWE bisa membantu saya juga dan aku dapat mengubah hidup yang jauh lebih baik berkat bantuan AKI NAWE dgn waktu yang singkat aku sudah membuktikan namanya keajaiban satu hari bisa merubah hidup ,kita yang penting kita tdk boleh putus hasa dan harus berusaha insya allah kita pasti meliat hasil nya sendiri. siapa tau anda berminat silakan hubungi AKI NAWE Di Nmr 085--->"218--->"379--->''259'

    ReplyDelete
    Replies


    1. saya rahmawati seorang TKI DI HONGKONG
      pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
      sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah
      gaji suami sayah itupun buat makan sehari2 sedangkan hutang banyak
      kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan
      nomor MBAH jonoseuh katanya bisa bantu orang melunasi hutang
      melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah terpaksa saya
      hubungi dan minta angka bocoran hongkong
      angka yang di berikan 4D
      ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 277.jt
      bagi saudarah-saudara di indonesia maupun di luar negri
      apabila anda punya masalah hutang sudah lama belum lunas
      jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah
      ini nomor tlpn mbah jonoseuh 0823 4444 5588
      demikian kisah nyata dari saya tampah rekayasa
      dan ini bukan penipuan jadi silahkan anda buktikan sendiri..!!!

      Delete
  9. saya ibu lilis posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai pembantu gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka internet ada seseorng berkomentar
    tentang MBAH LIMPAH katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama MBAH LIMPAH
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak MBAH
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    dan rencana mau pulang ke indo untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI MBAH LIMPAH
    DI NO: 085~312~407~999
    tak ada salahnya anda coba
    karna angka ritual MBAH tidak perna meleset
    saya jamin MBAH LIMPAH tidak akan mengecewakan..













































    saya ibu lilis posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai pembantu gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka internet ada seseorng berkomentar
    tentang MBAH LIMPAH katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama MBAH LIMPAH
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak MBAH
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    dan rencana mau pulang ke indo untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI MBAH LIMPAH
    DI NO: 085~312~407~999
    tak ada salahnya anda coba
    karna angka ritual MBAH tidak perna meleset
    saya jamin MBAH LIMPAH tidak akan mengecewakan..

    ReplyDelete
  10. ! C:\Users\user\AppData\Local\Temp\Rar$ML0.019\JUAL TUYUL ANAK BUTA KELLIN1.rar: Cannot open C:\Users\user\Documents\JUAL TUYUL ANAK BUTA KELLIN1.docx
    The process cannot access the file because it is being used by another process.

    ReplyDelete
  11. ! C:\Users\user\AppData\Local\Temp\Rar$ML0.019\JUAL TUYUL ANAK BUTA KELLIN1.rar: Cannot open C:\Users\user\Documents\JUAL TUYUL ANAK BUTA KELLIN1.docx
    The process cannot access the file because it is being used by another process.

    ReplyDelete
  12. Awalnya aku hanya mencoba main togel akibat adanya hutang yang sangat banyak dan akhirnya aku buka internet mencari aki yang bisa membantu orang akhirnya di situ lah ak bisa meliat nmor nya AKI NAWE terus aku berpikir aku harus hubungi AKI NAWE meskipun itu dilarang agama ,apa boleh buat nasip sudah jadi bubur,dan akhirnya aku menemukan seorang aki.ternyata alhamdulillah AKI NAWE bisa membantu saya juga dan aku dapat mengubah hidup yang jauh lebih baik berkat bantuan AKI NAWE dgn waktu yang singkat aku sudah membuktikan namanya keajaiban satu hari bisa merubah hidup ,kita yang penting kita tdk boleh putus hasa dan harus berusaha insya allah kita pasti meliat hasil nya sendiri. siapa tau anda berminat silakan hubungi AKI NAWE Di Nmr 085--->"218--->"379--->''259'

    ReplyDelete
  13. replica bags ebay my company v0d38c5l22 replica bags for sale replica bags and shoes hermes replica handbags j1e33q6g34 replica bags paypal best replica bags online 2018 replica gucci bags y8x81a2g71 replica bags china free shipping

    ReplyDelete

 
Abu Aqif Studio © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger

Top