Komen Abu Aqif: Seorang lelaki separuh bogel menggemparkan Masjidil Haram di Makkah apabila memanjat platform atau penghadang di Hijir Ismail dan mula memecahkan lampu dengan kerusi.

Lelaki tersebut juga turut menghayun kerusi kepada orang awam. Mungkin lelaki tersebut mengalami masalah kesihatan mental.

Namun perakam video ini juga mendapat kecaman dari pelbagai pihak kerana mengeluarkan kata-kata kesat. Apatah lagi di depan kaabah. Kerana Allâh Subhanahu wa Ta’ala berfirman, "…Dan siapa saja yang bermaksud melakukan kejahatan secara zalim di dalamnya (Masjidil Haram), niscaya akan Kami rasakan kepadanya siksa yang pedih.” [Surah al-Hajj/22:25]

Pernah tercatat banyak sahabat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang berusaha tidak tinggal di tanah haram (Makkah) karena khawatir berbuat dosa di sana, misalnya, Ibnu ‘Abbâs Radhiyallahu anhu dan ‘Abdullah bin ‘Amr Radhiyallahu anhu. Hal yang sama dilakukan ‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz Radhiyallahu anhu.

Ibnul Qayyim (wafat: 751-H) dalam ucapannya berkata:

وَمِنْ هَذَا تَضَاعُفُ مَقَادِيرِ السَّيِّئَاتِ فِيهِ لَا كَمِّيَّاتِهَا، … فَالسَّيِّئَةُ فِي حَرَمِ اللَّهِ وَبَلَدِهِ وَعَلَى بِسَاطِهِ آكَدُ وَأَعْظَمُ مِنْهَا فِي طَرَفٍ مِنْ أَطْرَافِ الْأَرْضِ، وَلِهَذَا لَيْسَ مَنْ عَصَى الْمَلِكَ عَلَى بِسَاطِ مُلْكِهِ كَمَنْ عَصَاهُ فِي الْمَوْضِعِ الْبَعِيدِ مِنْ دَارِهِ وَبِسَاطِهِ

“Kadar kemaksiatan yang terjadi di Masjidil Harâm bisa berlipatganda bukan secara kuantiti bilangan,….. Maka kemaksiatan di Tanah Allâh al-Haram, jauh lebih dahsyat dibandingkan tempat lain di penjuru bumi. Oleh karena itu, orang yang bermaksiat di hadapan Sang Raja, di dalam kerajaannya, tidak sama dengan mereka yang melakukan kemaksiatan jauh dari wilayah kerajaan Sang Raja.” [Zâdul Ma’âd: 1/52, Cet. Mu-assasatul Risâlah, 1415-H.]

Namun bukanlah bermaksud tidak mengapa melakukan dosa ditempat lain cuma dosa di tanah haram adalah lebih besar dan berat lagi dahsyat untuk kita lakukannya.

Allahua'lam..

June 3, front page



Kepada sesiapa yang ingin mendapat update sekaligus ingin share update terbaru dari blog Abu Aqif Studio ke wall masing², boleh klik di sini:

- Klik "Syndication" di sebelah kiri
- Klik "Grant Permissions"
- Klik "Add Facebook Target" dan klik "Add"

* selepas proses ini, setiap update video terbaru akan terus share di wall anda secara automatic. InsyaAllah.

Anda bebas untuk share dan download. Tidak perlu keizinan untuk mengambil video dari Channel Abu Aqif Studio. Namun video yang diambil dari Abu Aqif Studio mohon diberi sedikit kredit dengan link-kan semula kepada video yang asal. Jazakallahukhair.. Semoga bermanfaat..


1 comments:

  1. Nice Blog and article. Thanks for sharing

    https://vimaxpillsizonasli.com/
    https://vimaxpillsizonasli.com/khasiat-vimax/
    https://vimaxpillsizonasli.com/ciri-vimax-asli/
    https://vimaxpillsizonasli.com/harga-vimax-asli/
    https://vimaxpillsizonasli.com/obat-pembesar-alat-vital/
    https://vimaxpillsizonasli.com/cara-memperbesar-penis/

    ReplyDelete

 
Abu Aqif Studio © 2013. All Rights Reserved. Powered by Blogger

Top